POSLEDNÍ ČLÁNKY



Světově uznávaný zpravodajský deník The Guardian dnes do světa vypustil falešnou zprávu, která tvrdí, že Julian Assange dostane azyl v Ekvádoru. Odvolává se na nejmenované zdroje blízké ekvádorskému prezidentovi, podle kterých už padlo konečné rozhodnutí.

Zprávu ihned po něm přebírá agentura RT, která zakladateli WikiLeaks poskytuje prostor pro diskusní pořad „The Julian Assange Show“.  V zápětí se redaktoři RT rozhodnou zjistit více podrobností a nakonec informace z The Guardianu popírají.

Není se čemu divit. Pokud by měl mít někdo zprávu z první ruky, The Guardian to v případě WikiLeaks rozhodně být nemůže. Jejich novinář David Leigh totiž minulý rok zveřejnil ve své knize přísně tajné heslo k diplomatickým depeším, které odhalují jména amerických spolupracovníků a informátorů. Tehdy se The Guardian dostal do křížku s WikiLeaks a obě společnosti rozvázaly spolupráci.

 


 

Ekvádorský prezident Rafael Vicente Correa všechny spekulace vyvrací krátkou zprávou na Twitteru : „Zprávy o rozhodnutí azylu pro pana Assange jsou falešné.“

 

 

Do hry se vložil i kanál WikiLeaks, který rovněž zprávu dementoval. David House, spolužák Bradleyho Manninga a jeden z dalších blízkých spolupracovníků WikiLeaks, snad v ironii vyzval zpravodajské agentury, aby šířily klepy představitelů vlády.

 

 

Po tom všem by se mohlo zdát, že než informaci převezmou české deníky, bude spekulace objasněna a desinformace se v České republice už nestihne objevit. Nikoliv – co jednou napíše světově uznávaný The Guardian, je pro ČTK pravda a tečka. A české deníky zprávu od ČTK více méně zkopírovaly.

Server iDnes.cz kompletně převzal informace z The Guardianu a po celou dobu se na něj i odvolává. „Nejmenovanou studentku žurnalistiky“, která článek převzala, mělo přinejmenším zarazit, že informace pochází od „nejmenovaného příslušníka vlády.“

 

 

Lidovky.cz se také nechaly nachytat, svědčí o tom původní nadpis, který je skryt v url adrese článku: „ekvador-udeli-assangeovi-azyl-vyhrano-ale-nemá“. Nicméně následně byl článek aktualizován o vyjádření Rafaela Correa na Twitteru a článek byl přejmenován na „Ekvádor prý udělí Assangovi azyl. Prezident to popírá“.

Deník.cz se se také nechal napálit, ovšem díky obratným slůvkům „prý, asi, možná, podle “ se nedá tak úplně říct, že by vypustil kachnu. I u něj podle url odkazu snadno zjistíme, že článek se původně jmenoval jinak: „ekvador-podle-the-guardian-udeli-azyl-assangeovi“. Teď se článek jmenuje „Ekvádor zřejmě udělí azyl zakladateli WikiLeaks Assangeovi“. O vyjádření prezidenta Rafaela Correa k falešným zprávám se nezmiňuje a první odstavec článku popisuje pravdu možná jen v tom smyslu, že The Guardian tento nesmysl skutečně vypustil do světa.

 

 

Nejlépe dopadl zpravodajský kanál České televize, který události popisuje tak, jak se skutečně udály. Ovšem předtím museli i oni provést aktualizaci článku. Pochvalu si zaslouží zejména proto, že do prvního odstavce, který má být zrcadlem celého článku, dokázali napsat celou pravdu.

 

 

Slovenští bratří své české protějšky nenechali ve štychu, Sme.sk šíří desinformace nejen v nadpisu „Ekvádor udelí Assangeovi azyl“, ale i větou „Ekvádorský prezident Rafael Correa súhlasil s udelením azylu Julianu Assangeovi“. Aktualizace se žádná nekonala, možná až se druhý den ráno probudí a zjistí, že zbytek světa přidal aspoň do nadpisu zpochybňující slovíčka „prý a zřejmě“.

 

 

České novináře lze pochválit jen za dobrou češtinu a schopnost napsat čtivý článek, který přitáhne pozornost čtenářů. To ale nestačí, protože novinář by měl především šířit pravdu. Informace tu nejsou jen proto, aby se bezmyšlenkovitě kopírovaly, ale aby se nad nimi i uvažovalo.













Volba lidskosti