POSLEDNÍ ČLÁNKY



 

Hudební doprovod performace Romane Kale Panthera

Hudební doprovod performace Romane Kale Panthera


 

Anarchisté a anarchistky svolali na večerní hodiny ve středu 30. června 2021 na Palackého náměstí v Praze shromáždění pod názvem Na romských životech záleží. Impulsem ke shromáždění byl policejní zákrok proti Stanislavu Tomášovi v Teplicích, který byl následně v nemocnici prohlášen za mrtvého. Mnozí aktivisté a Romové se domnívají, že zemřel při policejním zákroku už v ulici Dubská. Nezávislé vyšetřování případu v době psaní tohoto článku stále probíhá a není znám jeho výsledek. Je ale jisté, že kolem kauzy se šíří příliš mnoho zkreslených a nepravdivých zpráv, obezřetnost při ověřování jednotlivých výroků je proto na místě. Některé z výroků mohou nést známky snahy ovlivnit vyšetřování živé kauzy či ovlivňování svědků.

Čeští anarchisté a anarchistky vystupují anonymně, často skrývají během projevů i tvář, u mnohých z nich proto nevíme, kdo výroky sděluje. Přítomní anarchisté měli nejblíže k anarchokolektivismu, který je spjatý s  Michailem Alexandrovičem Bakuninem. To jsou anarchisté, kteří nesouhlasí se strukturami státu a tedy ani s těmi, kteří hlídají jeho fungování, v našem prostředí s Policií ČR. Shromáždění se tak neslo v kategorickém odsuzování činnosti či přímo existence Policie ČR.

 
Podpora romské komunitě

Mladá žena zahájila shromáždění výrokem, že Policie ČR stále odmítá převzít odpovědnost za čin, který se stal v Teplicích před třemi týdny. „Sešli jsme se tu, abychom podpořili komunitu v Teplicích, abychom řekli jasné ne systematickému rasismu v české společnosti,“ pokračovala. Nesouhlasí s tím, jak se k případu postavila Policie ČR, ale i oficiální představitelé státu, kteří její verzi ihned podpořili. „Nehledě na tom, co nám říká vláda, na romských životech záleží.“

Romský herec David Tišer, výkonný ředitel občanského sdružení Ara Art, je z nastalé situace mrzutý. Mrzí ho přístup politiků, Policie ČR a některých občanů, kteří na sociálních sítích bagatelizují a zlehčují smrt Stanislava Tomáše, když o něm mluví jako o drogově závislém, o odpadu společnosti. Netahá do toho za každou cenu etnicitu. Předsudky, stereotypy, diskriminace a rasismus v České republice existují. Připomněl jiný podobný případ ze Žatce, kde po zabití Roma došlo k odsouzení jiných dvou Romů za vyhrožování. Vyhrožování je samozřejmě také nepřípustné, ale když byl na tamějším pietním aktu a slyšel, co druhý tábor křičel za rasistická hesla směrem k Romům, tresty měly padat i na této půdě.

Nepředstavená zástupkyně různých kolektivů chtěla, aby Romové věděli, že jim na nich záleží. „Nechceme, aby Romové umírali pod rukama policie a všem to bylo jedno. Nikdo si nevybírá, jak se narodí.“

 

„Sešli jsme se tu, abychom podpořili komunitu v Teplicích, abychom řekli jasné ne systematickému rasismu v české společnosti,“ zahájila shromáždění mladá žena.

„Sešli jsme se tu, abychom podpořili komunitu v Teplicích, abychom řekli jasné ne systematickému rasismu v české společnosti,“ zahájila shromáždění mladá žena.

Davida Tišera mrzí přístup politiků, Policie ČR a některých občanů, kteří na sociálních sítích bagatelizují a zlehčují smrt Stanislava Tomáše, když o něm mluví jako o drogově závislém, o odpadu společnosti.

Davida Tišera mrzí přístup politiků, Policie ČR a některých občanů, kteří na sociálních sítích bagatelizují a zlehčují smrt Stanislava Tomáše, když o něm mluví jako o drogově závislém, o odpadu společnosti.

Nepředstavená zástupkyně různých kolektivů chtěla, aby Romové věděli, že jim na nich záleží.

Nepředstavená zástupkyně různých kolektivů chtěla, aby Romové věděli, že jim na nich záleží.

 
Potyčka s Dělnickou mládeží

Během performance Romane Kale Panthera (RKP, Romští černí panteři, ke shlédnutí na YouTube zde) se strhla potyčka mezi Romy, anarchisty a aktivistickým fotografem na straně jedné a bývalým stoupencem Konvičkova IVČRN, dnes příznivcem Národní demokracie, a zástupci Dělnické mládeže, mezi kterými jsme identifikovali Martina Aubrechta a Kláru Mosteckou, všichni stojící na straně druhé.

Zástupci krajní pravice hlásící se k národnímu socialismu drželi transparenty s texty: „V Teplicích zabíjel fet, ne policie!“ či „Škoda života zmařeného drogami“. Mimoto drželi konfederační vlajku. S konfederační vlajkou se fotil například podezřelý Dylann Roof z útoku v Charlestonu, po tomto incidentu se vlajka v tradičním významu přestala vyvěšovat. Současné užití vlajky je ve smyslu rasistického rozdělení. Martin Aubrecht navíc dorazil v tričku Defend Europe se symbolem kalašnikova. Jiný byl oblečen v tričku s originálním motivem Warrior Assault Systems.

Jednoho z přítomných Romů jejich přítomnost rozčílila natolik, že proti nim vystartoval a nebylo jisté, jestli nedojde k fyzickému střetu. Jak později uvedl, lidé jako tito zabili jeho příbuzného. Anarchisté a aktivistický novinář se k němu připojili a skupinku zahnali až k tramvajovým kolejím, kde probíhaly právě stavební práce. Mezitím se zmocnili papírových transparentů a došlo k jejich roztrhání a zmačkání. Anarchisté proti nim šli se zaťatými pěstmi ve smyslu rezistence za pokřiku: „Alerta! Alerta! Antifašista!“ či „Faschos tu nechceme!“

Spor ukončil až přítomný policista v civilu, který přiběhl mezi rozvášněný dav s teleskopickým obuškem a odvedl zástupce krajní pravice na druhou stranu rozkopané cesty.

 

Dělnická mládež na Palackého náměstí.

Dělnická mládež na Palackého náměstí.

Přišli s konfederační vlajkou.

Přišli s konfederační vlajkou.

Jeden z nich byl maskován v kukle.

Jeden z nich byl maskován v kukle.

Martin Aubrecht úplně vpravo.

Martin Aubrecht úplně vpravo.

Anarchisté a romové je zahnali až k rozkopaným tramvajovým kolejím, kde do věci zasáhl přítomný policista.

Anarchisté a Romové je zahnali až k rozkopaným tramvajovým kolejím, kde do věci zasáhl přítomný policista.

Dělnická mládež byla následně odvedena na druhou stranu rozkopané silnice.

Dělnická mládež byla následně odvedena na druhou stranu rozkopané silnice.

Poté pokračovala performance Romane Kale Panthera.

Poté pokračovala performance Romane Kale Panthera.

Otče národa, zklamali jsme tě.

Otče národa, zklamali jsme tě.

 
Anarchistická federace

Na shromáždění dále promluvil zástupce krajně levicové Anarchistické federace, která dlouhodobě vystupuje proti všem formám rasismu, stejně jako proti policejnímu násilí. U Stanislava Tomáše se jim obě témata propojila.

Zcela zamaskovaný a nikým nepředstavený anarchista v deseti bodech shrnul, proč nevěří policejní verzi a proč nemá rád policii, které neřekne jinak než hanlivě „fízlové“. Jednotlivé body publikujeme pouze pro studijní účely jako vhled do postojů a myšlení současné Anarchistické federace. Zachovány jsou i označení pro jednotlivé skupiny osob, často hanlivého znění. Některé informace jsou opět zkreslené až nepravdivé, zvlášť pokud jde o výroky vůči Policii ČR.

1. Nevěří policejní verzi, že jejich zásah neměl na smrt Stanislava Tomáše žádný vliv. Sami policejní papaláši se při tiskové konferenci zamotali do toho, kde měl údajně zemřít. Klečet někomu 5,5 minuty na krku v hicu není zrovna slučitelné se životem.

2. Ohrazují se proti klasické fízlácké strategii, jejímž účelem je odvést pozornost od svého činu dehonestací oběti.

3. Fízlové zuří, protože někdo jejich zákrok natočil a zveřejnil. Podle svědků z místa činu jim fízlové zakázali o věcech mluvit pod pohrůžkou vězení a v jenom případě měli vymazat záznam z mobilu. Bez videozáznamu, který obletěl celý svět, by věc už smetli pod koberec s konstatováním, že další Rom zemřel kvůli drogám.

4. Vyjadřují svůj odpor vůči politikům, kteří bez rozmyslu ihned přispěchali podpořit policejní verzi a vyjádřit smrtícímu zásahu svou podporu. Fízlové a politici se navzájem potřebují.

5. Neslučují se s pohrdáním s lidským životem, jak to fízlové a politici předvedli. Žádná známka lítosti nad zmařeným životem. Jasný vzkaz, že když jde o Roma či drogově závislého, nestojí jeho či její život vůbec za řeč. Stejné je vidět i na 30 tisících obětech koronaviru, jen aby mohl průmysl fungovat.

6. Lidské životy nemají v kapitalismu stejnou hodnotu. Tomáš, oběť přidušení, je líčen jako podřadný člověk. Politici se k němu vyjadřují bez špetky úcty. Na druhou stranu tu máme Petra Kellnera, který zemřel při adrenalinové zábavě na Aljašce. Člověku, jehož business si vyžádal nejednu sebevraždu a spoustu zničených životů, se politici snaží nacpat do zadku i po smrti.

7. Fízlové pociťují beztrestnost za své činy, je to tak po celém světě, o této instituci násilného charakteru si nelze dělat žádné iluze. Jako anarchisté a anarchistky mají s nimi bohaté zkušenosti, z výslechů, s jejich různorodou šikanou. A pak tu je vykonstruovaná kauza Fénix. Ani za tu nenese nikdo odpovědnost, i když to fízlové projeli na plné čáře.

8. Není pravda, že zásah proti Tomášovi neměl nic společného s rasismem. Pokud jste v této zemi Rom nebo Romka, je mnohem větší pravděpodobnost, že v této zem budete bez práce, nepronajmou vám byt, budete zažívat ústrky a pohrdání a budou vás buzerovat fízlové. A také je mnohem větší pravděpodobnost, že při jejich zásahu zemřete.

9. Respektují žal a hněv, který Romové projevují. Policisté byli na ně v Teplicích připravení s obušky. Veřejnosti dokonce v plátku Policejní noviny vyhrožují, že kdo sáhne na uniformu, musí očekávat cokoliv, protože to se nedělá.

10. Nadále budou vystupovat proti projevům rasismu a policejnímu násilí. Černí bílí, spojme síly!

 

Zástupce Anarchistické federace.

Zástupce Anarchistické federace.

Anarchistické vlajky a symboly.

Anarchistické vlajky a symboly.

Anarchistické vlajky a symboly.

Anarchistické vlajky a symboly.

 
Z nahrávky výpovědi svědků

Dlouholetý romský aktivista Jožko Mikér uvedl, že se ho smrt Stanislava Tomáše opravdu dotkla. Ohradil se proti tiskové konferenci Policie ČR a k tomu, jak všichni od policejního prezidenta, ministra vnitra, předsedy vlády a prezidenta stojí za zákrokem. Tvrdí, že mu policisté šest minut klečeli na krku, bezvládné tělo s pouty odnesli do sanitky, neinformují o tom, že musela přijet druhá sanitka a policisté si zavolali na pomoc tři dodávky těžkooděnců.

Na mobilním telefonu pustil záznam výpovědi lidí, aby si nemysleli, že si to vymýšlí. Jožko Mikér vychází ve svých tvrzení výhradně z výpovědí svědků, události přítomen osobně nebyl. Nedávno na základě výpovědi dvou nezávislých svědků šířil nepravdivou informaci, že policie zaklekla jiného muže, než který byl agresivní vůči druhým lidem a rozbíjel auta. Naposledy tvrdil, že Stanislav Tomáš bude zpopelněn, protože to měl od jeho příbuzných. Za každou takovou nepravdu a nepřesnost se následně omluví a uvede ji na pravou míru s novými informacemi.

Dávat dohromady výpovědi svědků není nesmyslné, je na tom založen například vědní obor orální historie. Bohužel to s sebou nese rizika, kdy se zpětně ukáže, že výpověď byla nepřesná, nepravdivá nebo ideologicky podjatá.

Svědkyně na záznamu podrobně popisovala, jak viděli „Lokšu“ (tak říkali Romové Stanislavu Tomášovi) bušit do auta a jak se mu během policejního záznamu přestaly zvedat lopatky, protože už nedýchal. Ruce měl prý zkroucený, jako by ho zabili. Policisté se ptali, kdo má klíče od starých pout. Záchranku volali později.

Jožko Mikér dále uvedl, že záchranka nepouštěla ani houkačku, jen maják a přitom pomalu odjížděli. Domnívá se, že policisté některé informace tají, protože mají na rukou krev.

Zásah proti Stanislavu Tomášovi porovnal i se zásahem proti mnohem nebezpečnějšímu Jiřímu Dvořákovi, který byl ozbrojen a zastřelil úřednici. Ani jemu neklečeli na krku. I když připustil, že Dvořák je starší a nebránil se.

 

Jožko Mikér svá tvrzení zakládá na výpovědí svědků.

Jožko Mikér svá tvrzení zakládá na výpovědí svědků.

 
Příští demonstrace a spontánní projev

Jan Červeňák pozval přítomné na další demonstraci, která se uskuteční v sobotu 10. 7. 2021 od 10:00 v Ústí nad Labem v centru na náměstí. Poděkoval majoritě za podporu.

Na závěr se k projevům připojila sedmdesátiletá Romka, která nemůže uvěřit tomu, jak se k nim Češi chovají. Narodili se jako lidi, tak proč se jich Češi bojí, proč je trestají? Proč mladí musí umírat? Protože na to má Babiš právo? „Že se Češi nestydíte, jste rasisté,“ ukončila svůj spontánní projev.

 

Jan Červeňák pozval přítomné na další shromáždění v Ústí nad Labem.

Jan Červeňák pozval přítomné na další shromáždění v Ústí nad Labem.

 

Sedmdesátiletá Romka považuje Čechy za rasisty.

Sedmdesátiletá Romka považuje Čechy za rasisty.

 
Časový sled událostí dle policie

Podle vyjádření plk. Jaromíra Knížete policie na místo dorazila ve 14:59 a ověřila, že se v ulici Dubská nacházely dvě osoby, které přešly do ulice U Hřiště, kam se policie neprodleně vydala. Zde našla ležet muže na zemi, který vydával nesrozumitelné výkřiky, oháněl se kolem sebe a měl na sobě drobná poranění. Policista se s ním snažil komunikovat, on se ho snažil strhnout na zem, oháněl se kolem sebe, kopal a policistu i kousl, ale neutrpěl žádné zásadní zranění. Nicméně stále to je považováno za útok na úřední osobu. Byl vyzván, aby zanechal svého jednání a když tak neučinil, bylo použito donucovacích prostředků a pouta. Muž vykazoval příznaky OPL.

V 15:02 neprodleně po zákroku si hlídka vyžádala součinnost zdravotnické záchranné služby. Muž komunikoval, ošetření odmítal.

V 15:11 hodin na místo přijela zdravotnická záchranná služba a v součinnosti s policií zdravotníci položili muže na lehátko. Ve vozidle byla následně zahájena resuscitace.

V 15:28 zdravotnická záchranná služba z místa odjíždí.

V 15:45 v teplické nemocnici ošetřující lékař konstatoval smrt.

Předmětem trestního řízení i soudní pitvy bude i prověřování, zda muž vyžadoval resuscitaci již před příjezdem zdravotnické záchranné služby, bude se určovat, kdy nastala smrt. Policie zatím nedospěla ke konečnému závěru, co se dělo před nakládáním a při nakládání do záchranky a není schopná říci, kdy muž ztratil vědomí.

Vedení policie zjistilo, že policisté postupovali podle toho, jak nařizuje zákon o policii a použili donucovacích prostředků tak, jak jsou cvičeni, proto se v této kauze za své policisty postavilo. Je k tomu celá řada metodických návodů. Hodnocení plánují předat odborné službě, což je služba pořádkové policie, aby k tomu zaujala své stanovisko a aby jim poskytla svůj výklad.

Předběžná zpráva z pitvy konstatovala, že zde není souvislost se zákrokem policistů a se smrtí dané osoby.

 
Zakázala policie svědkům mluvit?

Policie standardně svědky poučila o mlčenlivosti jakékoliv osoby, která se nějakým způsobem účastní podání vysvětlení nebo svědectví. Například nesmí mluvit s novináři o věcech, které byly věcí toho konkrétního výslechu.

 
Nezávislé prošetření požaduje i Ruská federace

Ruská federace se připojila podle agentury TASS k Radě Evropy, aby byla nezávisle prošetřena smrt Stanislava Tomáše. Ve čtvrtek to údajně sdělila mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová.

Ruská diplomacie již v minulosti zveřejnila podrobnou zprávu Ministerstva zahraničních věcí Ruské federace O situaci s heroizací nacismu, šíření neonacismu a dalších praktik, které přispívají k eskalaci moderních forem rasismu, rasové diskriminace, xenofobie a související intolerance. Tato zpráva obsahovala řadu nepravdivých informací, například že prezident Miloš Zeman má podíl nad kontrolou přemístění vepřína v Letech u Písku. Ve skutečnosti Miloš Zeman byl pro zachování vepřína na místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku.

Romských piet v Letech u Písku se před pandemií koronaviru účastnili ruští diplomaté, kteří zde vystoupili s projevem.

„Vojáci Rudé armády a armád protihitlerovské koalice bojovali společně, jelikož si uvědomovali, že agrese vůči celým národům nemají mít na světě místo. Památka na tyto události je posvátná a pokusy přepisovat historii jsou nepřípustné. Nikdo nemá právo překrucovat podstatu boje se zlem a smysl tohoto vítězství, kterého dosáhlo Společenství národů v roce 1945. Státy s různými ideologiemi dokázaly překonat rozpory a spojily se proti hlavnímu cíli. Dnes čelíme jiným hrozbám – vzestupu neonacismu v některých zemích. Kam by ale směřovala pomoc Badera, kdyby tu nebyli vojáci Rudé armády, vojáci protihitlerovské koalice, spojenci? Nikdo z nás by tu nebyl. Nesmíme podléhat dvojím standardům, musíme spolupracovat,“ psali jsme o projevu Karin Sultanové dříve.













Volba lidskosti