- Evropský rozhled - https://www.evropsky-rozhled.eu -

Ruská federace nechala zablokovat stránky Českého rozhlasu v ruštině kvůli článku o Janu Palachovi

 

 

Federální služba pro dohled nad ochranou práv spotřebitelů (Rospotrebnadzor) nechala zablokovat přístup na veškerý obsah Radia Prague International v ruštině [1] kvůli 20 let starému článku o upálení českého národního hrdiny Jana Palacha. Zablokování kompletně celé ruské sekce zpravodajské stanice úřad zdůvodnil slovy, že článek naváděl k sebevraždě. Podle úřadu byl zablokován pouze zmíněný článek, Evropský rozhled ale v databázi Roskomnadzoru a experimentem s ruskou proxy ověřil, že byl zablokován celý zpravodajský portál.

K ověření zablokování zpravodajského portálu jsme ve webovém browseru nastavili proxy na ip adresu v Ruské federaci.

Poté jsme zkusili zobrazit portal ruski.radio.cz a dostali jsme následující oznámení:

 

Přístup k informačním zdrojům je omezen na základě federálního zákona ze dne 27. července 2006 č. 149-FZ „O informacích, informačních technologiích a ochraně informací“


 

Na následujícím obrázku je vidět přesměrování z adresy ruski.radio.cz na lawfilter.ertelecom.ru:

 

Přesměrování adresy ruski.radio.cz na lawfilter.ertelecom.ru – kliknutím na obrázek jej zvětšíte.

Detail na hlavičku requestu.


 

Abychom prověřili, že pro jiné domény je přes stejnou proxy přístup povolen, zkusili jsme zadat odkaz na českou sekci rádia (https://cesky.radio.cz/) a stránky se zobrazily bez jakýchkoliv potíží. Dostupné byly i webové stránky Evropského rozhledu.

Následně jsme nahlédli do databáze Roskomnadzoru, kdy jsme po zadání ruski.radio.cz do formuláře na webové stránce Roskomnadzoru (https://eais.rkn.gov.ru/en/#form) zjistili, že ruská verze Radia Prague International je kompletně zablokovaná, a to na podnět Rospotrebnadzoru pod ID 128469 z data 17. 5. 2021.

 

Výpis z databáze Roskomnadzoru ukazuje, že byl zablokován celý zpravodajský portál.


 

Ruská federace tak kvůli jednomu článku Ян Палах и его последователи [2], který považuje za závadný, zablokovala veškerý zpravodajský obsah Českého rozhlasu v ruštině.